Escriure per aprendre a escriure III (Rafa Simó-CEIP Les Eres)

Així entre les diferents tipologies textuals que hem estat treballant trobem:

  • El Text dialogat. Escrivírem un guió per a un curtmetratge sobre la COVID-19 i les mesures de seguretat que gravarem a l’escola. Més endavant escrivíem un guió per realitzar diferents escenes teatralitzades de l’Edat Mitjana.

Trailer del curmetratge Sóc Tremenda

Dramatitzacions escenes medievals I – medievals II

  • Text resum o esquemes. Amb la intenció de treballar la comprensió lectora hem realitzat esquemes dels temes que trobem al llibre de text de ciències i que servien com a font d’informació dels projectes elaborats en l’àrea de ciències naturals i socials. Aquesta activitat era una de les tasques incloses en el pla de treball de ciències.

  • La carta. Per una banda treballarem la carta formal, amb la fi de respondre a l’ajuntament per a iniciar un projecte de ciències, demanar una biblioteca pública per al poble i recursos econòmics a l’ajuntament per a crear un hort escolar. I per altra banda, la carta informal o correspondència que iniciarem amb un col·legi públic de Castelló de la Plana, i del qual recentment hem realitzat vàries correspondències durant el curs.

Escrivint les cartes.

Enviant les cartes.

Rebent la correspondència.

  • El text descriptiu. Amb la finalitat de crear el nostre primer podcast de ràdio per a Tot Sants cada alumna va descriure un monstre valencià. Més tard, per al certamen literari de classe férem una descripció d’un paisatge acompanyat d’un dibuix a l’aire lliure.

Descripcions dels Monstres valencians.

Programa de ràdio especial Tots Sants.

Exposició del paisatge: Dibuix i narració.

  • El text expositiu. Textos de tema lliure per publicar-lo a la revista i a la ràdio. Aquest tipus de text ens va permetre fer tot un treball de cerca d’informació a través de diverses fons d’informació com ara: llibres, internet, entrevistes, etc.

Primera revista del món de cinqué.

Segona revista del món de cinqué.

Tercera revista del món de cinqué.

Ací trobareu totes les revistes publicades.

Primer programa de ràdio les Eres.

Segon programa de ràdio les Eres.

Tercer programa de ràdio les Eres.

Ací trobareu tots els programes de ràdio publicats.

  • El text narratiu. Històries per a presentar-les al premi de literatura Sambori i que després hem transformat en còmic digital mitjançant una app.

Revista especial de les històries.

  • El text biogràfic. Aprofitant l’efemèride del 8 de març, escrivírem diferents relats de vida de les iaies del poble, fent especial atenció al treball de cures invisibilitzat. Després, aquesta activitat es materialitzà en un programa de ràdio especial per al 8 de març.

Programa de ràdio especial per al 8M.

  • El text reportatge. Informar de totes les eixides que fem per conèixer l’entorn del poble, elaborem un xicotet reportatge que s’inclou en la revista i en la ràdio. Els reportatges són rotatius, i una vegada escrits i abans de ser publicats, són arrodonits per tota la classe. És en aquest moment quan aprofitem per treballar les estructures gramaticals, la riquesa del lèxic, les expressions, el sentit estètic i l’ortografia. Tot i això, sempre dediquem dues sessions a la setmana per treballar la gramàtica i l’ortografia mitjançant el llibre de text.
  • El text poètic. Amb l’arribada del dia del llibre aprofitarem per llegir i escriure poesia que després llegirem en públic i imprimirem en la impremta.

Revista especial de poesia.

Programa especial de recital de poesia.

  • Informe científic. Després de fer diversos experiments a classe cada grup va escriure un text/informe de l’experiment realitzat amb les hipòtesis, dades recollides i conclusions acompanyades d’imatges i fotos. Tots els informes els recollirem en format dossier per a la classe.

Revista especial sobre experiments.

  • Text argumentatiu. Aprofitant el procés participatiu de l’Ajuntament de l’Énova per a que el veïnat donarà les seues idees sobre el pla urbanístic i noves instal·lacions al poble, l’alumnat va escriure un text sobre el futur del seu poble, donant argument sobre com els agradaria que foren els carrers i quines instal·lacions haurien d’haver-hi.

Revista especial sobre el futur del poble.

Al capdavall, fins ara hem publicat tres revistes de «El món de cinqué», una revista especial de narrativa, una altra de poesia i una sobre la participació de l’alumnat en el futur del poble; cinc programes de ràdio, un d’ells l’especial per al 8 de març i un altre de recital de poesia.

Al nostre blog d’aula podreu trobar totes les revistes publicades i tots el programes de ràdio.

Per altra banda i paral·lelament a l’escriptura hem treballat de valent el foment de la lectura, activitat fonamental per a acompanyar la millora de l’escriptura i de l’expressió. No podem obviar la importància de la lectura en el procés d’aprendre a escriure, ja que darrere d’una bona escriptora sempre hi ha una bona lectora. D’aquesta manera tots els dies fèiem 20 minuts de lectura a partir dels llibres de la biblioteca d’aula o de la biblioteca pública del poble del costat, on cada trimestre fèiem una eixida amb les bicis per endur-nos en préstec una bon grapat de llibres. Després de llegir-los l’alumnat realitzava un comentari i recomanació del llibre llegit individualment. També dintre de les activitats de foment lector, hi trobem les tertúlies literàries, activitat on cada setmana compartim converses sobre un mateix llibre, fèiem una relectura del llibre i acabàvem parlant d’experiències quotidianes, temes d’actualitzat o Història. La lectura ha estat un treball essencial per a la millora de l’escriptura.

Rafa Simó-CEIP Les Eres (MCEP-País Valencià)

Esta entrada fue publicada en MCEP del País Valencià, Sin categoría. Guarda el enlace permanente.