Escriure per aprendre a escriure IV (Rafa Simó-CEIP Les Eres)

Per finalitzar no m’agradaria acabar aquest escrit, sense destacar la importància que té en l’aprenentatge de l’escriptura dels infants, la necessitat de partir d’una situació real i comunicativa per expressar allò que vol o desitja comunicar l’alumant, a partir d’un treball o una investigació relacionat amb un tema del seu interès. Un o una no pot aprendre a escriure si no hi ha un motiu real per expressar i comunicar alguna cosa, perquè aprendre a escriure és aprendre a comunicar-se; és aprendre a fer ús d’una necessitat tan vital i quotidiana que tenim els éssers humans: l’expressió. I ací és on els mestres hem de tenir un paper fonamental en animar als xiquets i les xiquetes a comunicar i expressar les seues idees, a donar-los i buscar motius reals per a escriure i a acompanyar-los en aquesta necessitat tant vital en un context social.

On obstant, de vegades també cal donar-los estratègies perquè l’alumant puga expressar i comunicar correctament les seus idees. Tot i que l’expressió escrita és el resultat d’una necessitat que tenim les persones per a comunicar-se en un context social, aprendre a escriure també és un procés complex que implica, cognitivament parlant, la construcció d’estructures complexes. D’acord l’enfocament constructivista, l’adquisició del llenguatge escrit implica la construcció d’un conjunt d’estructures cognitives específiques per a llegir i escriure un text que van més enllà d’una mera intenció comunicativa. Parlem d’un coneixement metalingüístic que necessita de l’acompanyament d’estratègies i bastides necessàries per a garantir l’adquisició d’aquest aprenentatge. És obvi que no tot el món ha nascut per ser escriptor o escriptora, i per això hi haurà xiquet o xiqueta que se li donarà millor expressar-se mitjançant les lletres i d’altres que se li donarà millor l’expressió a través del seu cos, el dibuix, les matemàtiques o de qualsevol altra manera; tot i això, crec que qualsevol xiquet o xiqueta d’educació primària hauria de tenir la capacitat de poder expressar i comunicar de manera clara i entenedora seues idees en un text i acord a la intenció comunicativa que pretén, independentment de si té més o menys habilitats en l’escriptura.

Les estratègies descrites en aquesta escrit han ajudat a l’alumnat de cinqué a aconseguir aquest objectiu, sempre contextualitzant tot el treball realitzat en un marc ideològic i polític que té com a pilar fonamental: la cooperació, el pensament crític, l’autonomia i la solidaritat.

Blog d’aula de cinqué de primària del ceip les Eres.

Rafa Simó-CEIP Les Eres (MCEP-País Valencià)

Esta entrada fue publicada en MCEP del País Valencià, Sin categoría. Guarda el enlace permanente.